قیمت تمام شده ABC
بررسی روش abc در تخمین بهای تمام شده

قیمت تمام شده abc چیست

هزینه یابی مبتنی بر فعالیت (ABC) یک روش هزینه یابی است که هزینه های سربار و غیر مستقیم را به محصولات و خدمات مرتبط اختصاص می دهد. این روش هزینه یابی رابطه بین هزینه ها، فعالیت های سربار و محصولات تولیدی را شناسایی می کند. با این حال، برخی از هزینه های غیرمستقیم، مانند حقوق مدیریت و کارکنان دفتر، به سختی به یک محصول اختصاص داده می شود.

نحوه کارکرد هزینه‌یابی مبتنی بر فعالیت (ABC)

بهایابی مبتنی بر فعالیت (ABC) بیشتر در صنعت تولید استفاده می‌شود، زیرا اطمینان از داده‌های هزینه را افزایش می‌دهد، در نتیجه هزینه‌ها را منطبق با واقع محاسبه میکند و هزینه‌های متحمل شده توسط شرکت در طول فرآیند تولید را بهتر طبقه‌بندی می‌کند.

اقلام کلیدی

هزینه یابی مبتنی بر فعالیت (ABC) روشی برای تخصیص هزینه های سربار و غیرمستقیم - مانند حقوق و دستمزدها - به محصولات و خدمات است. سیستم بهای تمام شده ABC مبتنی بر فعالیت هایی است که در هر رویداد، واحد کار یا وظیفه با هدف خاصی در نظر گرفته می شود. یک فعالیت یک محرک هزینه است، مانند سفارش خرید یا راه اندازی ماشین.

 نرخ محرک هزینه، که مجموع جمع هزینه تقسیم بر محرک هزینه است، برای محاسبه مقدار هزینه های سربار و غیرمستقیم مربوط به یک فعالیت خاص استفاده می شود. ABC به شرکت ها امکان می دهد استراتژی قیمت گذاری مناسب تری را شکل دهند.

این سیستم هزینه یابی در هزینه یابی هدف، هزینه یابی محصول، تجزیه و تحلیل سودآوری خط محصول، تجزیه و تحلیل سودآوری مشتری و قیمت گذاری خدمات استفاده می شود.

فرمول هزینه یابی بر اساس فعالیت، مجموع هزینه تقسیم بر محرک هزینه است که نرخ محرک هزینه را به دست می دهد. نرخ محرک هزینه در هزینه یابی مبتنی بر فعالیت برای محاسبه مقدار هزینه های سربار و غیر مستقیم مربوط به یک فعالیت خاص استفاده می شود.

محاسبه ABC به شرح زیر است:

·       همه فعالیت‌های مورد نیاز برای ایجاد محصول را شناسایی کنید.

·       فعالیت‌ها را به مجموعه‌های هزینه‌ای تقسیم کنید(که شامل تمام هزینه‌های فردی مرتبط با یک فعالیت - مانند تولید می‌شود.)

·       کل سربار هر مجموعه هزینه را محاسبه کنید.

·       محرک های هزینه هر مجموعه هزینه، مانند ساعت ها یا واحدها را تعیین کنید.

·       نرخ محرک هزینه را با تقسیم کل سربار در هر مجموعه هزینه بر محرک های هزینه کل محاسبه کنید.

·       کل سربار هر مجموعه هزینه را بر مجموع محرک های هزینه تقسیم کنید تا نرخ محرک هزینه را بدست آورید.

·       نرخ محرک هزینه را در تعداد محرک های هزینه ضرب کنید.

به عنوان یک مثال هزینه یابی بر اساس فعالیت، شرکت A را در نظر بگیرید که 50000 تومان در سال قبض برق دارد. تعداد ساعات کار تأثیر مستقیمی بر قبض برق دارد. برای سال، 2500 ساعت کار کار شده است که در این مثال محرک هزینه است. محاسبه نرخ محرک هزینه با تقسیم 50000 تومان قبض برق سالانه بر 2500 ساعت انجام می شود و نرخ محرک هزینه 20 تومان به دست می آید. برای محصول XYZ، شرکت به مدت 10 ساعت از برق استفاده می کند. هزینه های سربار برای محصول 200 تومان یا 20 تومان در 10 تومان است.

مهم: هزینه یابی برمبنای فعالیت با گسترش تعداد مجموعه های هزینه ای که می توانند برای تجزیه و تحلیل هزینه های سربار استفاده شوند و با قابلیت ردیابی هزینه های غیرمستقیم برای فعالیت های خاص، از فرآیند هزینه یابی سود می برد.

الزامات هزینه‌یابی مبتنی بر فعالیت (ABC)

سیستم بهای تمام شده ABC بر اساس فعالیت هایی است که هر رویداد، واحد کار یا وظیفه ای با هدف خاصی مانند راه اندازی ماشین آلات برای تولید، طراحی محصولات، توزیع کالاهای نهایی یا کارکرد ماشین آلات است. فعالیت ها منابع سربار را مصرف می کنند و به عنوان اهداف هزینه در نظر گرفته می شوند.

تحت سیستم ABC، یک فعالیت می تواند به عنوان هر معامله یا رویدادی که محرک هزینه است نیز در نظر گرفته شود. محرک هزینه، که به عنوان محرک فعالیت نیز شناخته می شود، برای اشاره به پایگاه تخصیص استفاده می شود. نمونه‌هایی از محرک‌های هزینه عبارتند از راه‌اندازی ماشین، درخواست‌های تعمیر و نگهداری، توان مصرفی، سفارش‌های خرید، بازرسی‌های کیفیت یا سفارش‌های تولید.

دو دسته از اندازه‌گیری‌های فعالیت وجود دارد: محرک‌های تراکنش، که شامل شمارش تعداد دفعات انجام یک فعالیت است، و محرک‌های مدت زمان، که مدت زمان انجام یک فعالیت را اندازه‌گیری می‌کنند.

برخلاف سیستم‌های اندازه‌گیری هزینه سنتی که به شمارش حجم بستگی دارد، مانند ساعت‌های ماشین و/یا ساعات کار مستقیم برای تخصیص هزینه‌های غیرمستقیم یا سربار به محصولات، سیستم ABC پنج سطح وسیع از فعالیت را طبقه‌بندی می‌کند که تا حدی به نحوه‌ی آن ارتباطی ندارند. تعداد زیادی واحد تولید می شود. این سطوح شامل فعالیت در سطح دسته ای، فعالیت در سطح واحد، فعالیت در سطح مشتری، فعالیت حفظ سازمان و فعالیت در سطح محصول است.

مزایای هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)

هزینه یابی مبتنی بر فعالیت (ABC) فرآیند هزینه یابی را از سه طریق افزایش می دهد. اول، تعداد مجموعه‌های هزینه‌ای را که می‌توان برای جمع‌آوری هزینه‌های سربار استفاده کرد، افزایش می‌دهد و به جای انباشت تمام هزینه ها در یک مجموعه در سطح شرکت، هزینه ها را بر اساس فعالیت جمع می کند.

دوم، پایه‌های جدیدی را برای تخصیص هزینه‌های سربار به اقلام ایجاد می‌کند، به گونه‌ای که هزینه‌ها بر اساس فعالیت‌هایی که هزینه‌ها را به‌جای اندازه‌گیری حجم، مانند ساعات کار ماشین یا هزینه‌های مستقیم نیروی کار، بر اساس فعالیت‌هایی که هزینه‌ها را ایجاد می‌کنند، تخصیص می‌یابد.

در نهایت، ABC ماهیت چندین هزینه غیرمستقیم را تغییر می‌دهد و هزینه‌هایی را که قبلاً غیرمستقیم در نظر گرفته می‌شد - مانند استهلاک، آب و برق، یا حقوق - قابل ردیابی برای فعالیت‌ها خاص می‌سازد. روش دیگر، ABC هزینه های سربار را از محصولات با حجم بالا به محصولات کم حجم منتقل می کند و هزینه واحد محصولات کم حجم را افزایش می دهد.

استاندارهای نظامی ایالات متحده